Giorgiana Corina Cristea - psiholog Bucuresti

Giorgiana Corina Cristea - psiholog Bucuresti


 

Cabinet psihoterapie si psihologie

Despre pierdere

2014-03-10


Cand vorbim despre pierdere luam in considerare mai multe situatii, de la pierderea locului de munca, despartirea de persoana iubita, pierderea unor privilegii si pana la moartea cuiva drag.

A plange dupa, a jeli, a purta un doliu, a avea resentimente, a fi in stare de soc – sunt cuvinte care descriu intr-un fel sau altul starile prin care trecem.

In literatura de specialitate gasim diverse faze, ele fiind traite si percepute de fiecare in felul lui unic.

Ne intrebam de multe ori de ce nu-i ajuta pe cei din jurul nostru sa le spunem lucruri ca:  “o sa treaca, nu esti primul si nici ultimul  care...”, “jobul acesta nu era pentru tine...” “iubitul tau de fapt era un...” , chiar daca suntem bine intentionati. Simpla prezenta, a fi disponibil, a stii sa asculti sunt abilitati importante in astfel de situatii.

Dupa evenimentul respectiv  urmeaza o stare de soc . Mecanismele prin care noi ne protejam pot fi stari de lesin, lipsa unei reactii emotionale initiale (ca si cum am fi “inghetati”), negarea realitatii (“nu e adevarat!”) etc.

Contactul cu realitatea  este insotit deseori de foarte multa durere. Atunci cand durerea este  greu de suportat ne distantam de aceasta, urmand o aparenta stabilizare. “Sunt puternica, e nevoie de mine ...”. Intalnim in practica cazuri de parinti care in fata copiilor sunt puternici iar atunci cand ajung sa ni se destainuie rup zagazul emotiilor si plang minute in sir. Un divort spre exemplu te poate pune in situatia in care exista o pierdere si durere reala pe de o parte si pe de alta parte sunt solicitari in viata de zi cu zi care nu suporta amanare.

Dupa trairea durerii apare anxietatea, sau sentimentul de neputinta si disperare, urmand iarasi o perioada de distantare si stabilizare. Persoana pare ca are zile bune si zile mai putin bune, cand este “deprimat” si neinteresat de cei din jur.

De fapt a trece printr-o pierdere reala nu este acelasi lucru cu a fi deprimat. Trairea neputintei si a durerii este fireasca si de multe ori o deturnam de la scopul ei atunci cand le spunem celorlati: “Tu nu ai voie sa plangi, esti copil”, “Nu mai fii trist, gata a trecut”.

Alte sentimente consecutive pierderii sunt revolta , furia si vinovatia – “El e de vina ca a plecat”, “daca nu as fi facut asa poate ca astazi el ar fi..” “De ce tocmai mie, de ce acum?” “O nenorocire nu vine niciodata singura”.

Exista un sens pentru care trecem prin toate aceste stari, progresiv, experimentand doze suportabile de durere, furie, vinovatie.  Ne protejam astfel de ce e prea mult de suportat si pe de alta parte ne indreptam spre a jeli pierderea si a lasa viata sa mearga mai departe.

Atunci cand acceptam ceea ce s-a intamplat si ne gandim la partile bune din experientele noastre, intregul proces se apropie de final.

“E adevarat ca am pierdut un loc de munca bun si uite ca acolo am invatat asta si asta.”

“M-am despartit de el dar acum am o alta relatie si am invatat din cea veche sa...”

“Matusa mea atunci cand traia avea o vorba buna pentru fiecare”.

Vine o perioada in care devenim constienti de pierdere si are loc intr-un final stabilizarea si impacarea cu noua conditie (“acum sunt somer”, “acum sunt vaduva”).

Nu toate pierderile sunt traumatizante, dar cu cat o persoana are mai multe pierderi nefinalizate (atunci cand nu se parcurge intregul ciclu) cu atat exista riscul ca la  pierderi minore reactiile sa fie dintre cele mai imprevizibile.

Sunt momente in viata cand fiecare dintre noi are nevoie de sprijin, iar insasi parcurgerea unei psihoterapii are ca scop in ultima instanta renuntarea la ceva si inlocuirea cu altceva.




Giorgiana Cristea
Psihoterapeut

072133853



Vezi toate articolele

Contact

Telefon: 0721338153

E-mail: psiholog.cristea@yahoo.com sau office@psihologos.ro

Adresa: Str. Schitu Magureanu 27-33 sc B et 1 ap 55, interfon 55, sect 1 Bucuresti intrare prin str. Grigore Cobalcescu, vis-a-vis Hotel Trianon